قصه‌ی مدرسه و دانشجوها

1396-04-09 قصه‌ی مدرسه و دانشجوها

فرایند شکل گیری مدرسه

بعد از طراحی کلی و شگل‌گیری مدرسه، از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای همکاری تو این طرح دعوت شد. با برگزاری جلسات مختلف طرح مدرسه اشتغال به مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه و توضیح داده شد. برای اینکه مشخص بشه سازمان‌ها چه نیازهایی دارن با مدیران و کارشناس‌های بخش منابع انسانی گفت‌و‌گو می‌کردیم.

همچنین برای اینکه بتونیم یه تیم آموزشی قوی داشته باشیم سراغ معتبرترین استادها و مشاورهای حوزه‌های منابع انسانی، مدیریت و روانشناسی رفتیم. تو جلسات متعدد محتوای آموزشی رو متناسب با نیاز دانشجوها و شرکت‌ها تنظیم کردیم و با بررسی و جمع بندی روند مدرسه رو طراحی کردیم تا دانشجوها به بهترین نحو برای بازار کار آماده بشن. نهایتا بعد از ماه ها آمادگی حالا وقتش رسیده بود که همه رو خبر کنیم!

مراسم معارفه به همراه نمایشگاه شرکت‌های حامی مدرسه اشتغال  27 مهر 1394 برگزار شد که دانشجوهای زیادی ازش استقبال کردن. تو مراسم معارفه، مدرسه اشتغال شریف به دانشجوها معرفی شد و در مورد شرایط و نحوه ثبت‌نام بهشون توضیح دادیم. پیش‌ثبت نام بلافاصله بعد از مراسم معارفه شروع شد. دانشجوهای داوطلب به مصاحبه‌ی ورودی دعوت شدن و پذیرفته‌شدگان وارد مدرسه اشتغال شریف شدند.

قصه ی مدرسه و دانشجوها

پاییز 1394 صد نفر از دانشجوهای دانشگاه صنعتی شریف بعد از فرایند مصاحبه و ثبت نام به عنوان اولین شرکت کننده‌های مدرسه اشتغال شریف گام خودشناسی رو شروع کردن. بعد از گذروندن این بخش، بهار 1395 گام مهارت‌آموزی شروع شد که همچنان در جریانه. جلسات آموزشی مهارت‌های مورد نیاز برای محیط کار هم در کنار گام تابستونی کارآموزی برگزار میشه.

گام خودشناسی شامل جلسات آموزشی تحلیلی  بر مبنای روانشناسی مثبت‌گرا بود.‌ در واقع دانشجوها تو این بخش از خودشناسی یاد گرفتن که چطوری با استفاده از نقاط قوتی که شاید کمتر حواسشون بهش بوده به موفقیت برسن. محتوای آموزشی این گام طوری بود که دانشجوها یاد بگیرن شخصیت خودشونو درست تحلیل کنن. این مسئله باعث می شد بچه ها با سوالای مهمی درباره ی خودشون روبه رو بشن که بعد از انجام تمرین‌های فردی و گروهی تونستن جوابای درستی برای سوالاشون پیدا کنن.

برای کامل شدن این گام، از آزمون‌های روانشناسی معتبر جهانی استفاده کردیم. دانشجوها با استفاده از تحلیل نتیجه ی تست‌هاشون تحت نظر اساتید و مشاوران مدرسه تونستن نیاز‌ها، استعداد‌ها و مدل رفتاری خودشونو بشناسن. در نهایت دانشجوها تو جلسه‌های مشاوره فردی یه مسیر شغلی مشخص برای خودشون ترسیم کردن تا بتونن با شروع درست از وضعیت فعلی به جایگاه مطلوبشون برسن.

گام مهارت‌آموزی

در این گام دانشجوها تو یه فضای پویا مهارت‌های لازم برای محیط کار رو یاد گرفتن و تمرین کردن. این دوره که ماهیتی تجربی داشت ، با پروژه‌ی عملی یه ماهه شروع شد. در این پروژه دانشجوها در قالب تیم‌های پنج تا هفت نفره سعی کردن که مشکلات دانشگاه رو تو زمینه های مختلف شناسایی کنن. هر تیم بر حسب دغدغه‌ها و توانمندی اعضا یه موضوع رو انتخاب کرد. اونا به کمک مشاوری که ناظر کاراشون بود سعی می‌کردن تا مشکلی که انتخاب کردن رو حل کنن. طی این روند برای دانشجوها تجربه‌های جدیدی به همراه داشت. مثلا بر حسب موضوع  پروژه، در صورت نیاز با مسئولین دانشگاه مذاکره کردن و با فرایند‌های اداری آشنا شدن، چالش‌های کار تیمی رو تجربه کردن و توانمندی‌های خودشونو به صورت عملی محک زدن. در پایان این بخش از گام مهارت‌آموزی نتایج و عملکرد تیمشون رو تو یه جلسه‌ تحت عنوان دفاع به بقیه دانشجوها،استادها، بعضی از مسئولین دانشگاه و نماینده‌های سازمان‌ها ارائه دادن. برای تکمیل مهارت‌آموزی همزمان با این بخش تجربی، چند کارگاه مختلف برای دانشجوها برگزار شد تا مهارت‌های لازم برای محیط کار رو بهتر یاد بگیرن. مهارت‌هایی مثل آشنایی با مکاتبات اداری و تنظیم قراردادها تا تعامل در تیم و ارتباط مؤثر.

گام کارآموزی

بالاخره مدرسه به گام آخرش رسید. تو این قسمت دانشجوها با توجه به مسیر شغلیشون از بین شرکتهای حامی دوتا رو واسه گذروندن کاراموزی انتخاب کردند. این یه فرصت ارزشمند براشون بود که بتونن شغلی که مدنظرشونه رو محک بزنن و مهارت‌هایی که تو مدرسه یاد گرفتنو عملی کنند. انتخاب شرکت‌ها هم بر اساس توانمندی‌ها و علاقه‌ی هرکدوم از بچه‌ها بود؛ یعنی اونا باتوجه به نتایجی که از خودشناسی گرفته بودن و کمک مشاورها گزینه‌هایی که داشتن رو بررسی کردند.

واسه اینکه دانشجوها فعالیت سازمان‌ها رو بیشتر و بهتر بشناسن از شرکت‌هایی که انتخاب کرده بودن بازدید کردن. تو این بازدیدها نماینده‌های شرکت‌های حامی درباره زمینه کاری و ارزشهاشون صحبت کردند. دانشجوها هم می‌تونستن سوالاتی که دارن رو ازشون بپرسند. نهایتاً هم سازمان‌ها با توجه به شناسه‌ی کاری دانشجوها و مصاحبه‌هایی که انجام دادن افراد متناسب رو انتخاب کردن.

ازونجایی که واسه مدرسه خیلی مهم بود که هرکی سر جای مناسبش باشه بعد هر بازدید مسئولین مدرسه یه جلسه با نماینده های سازمانها داشتن تا از این قضیه مطمئن شن و بچه ها رو بهتر به سازمانها معرفی کنند.

بعد اینکه انتخابها نهایی شد دانشجوها کارآموزیشونو تو سازمانهای حامی گذروندن. هم زمان با این گام دوره های مختلفی برگزار میشد که به دانشجوها کمک میکرد تا مهارتهای بیشتری برای فضای کاریشون کسب کنند.

مثل: مهارتهای مذاکره، رفتار حرفه ای، استارت‌آپ ناب، رزومه نویسی و...